A forradalom előestéje

onvezet1

Az autó, az autóipar és az autózás, a legnagyobb változásán megy keresztül az elkövetkező években. Lesznek izgalmak.

A nagy szavak használata nem véletlen, az előttünk álló öt-nyolc évben olyan mérvű változások jönnek, amelyek teljesen felforgatják az autóipart. Eltűnhetnek autómárkák és a közlekedés is alaposan átváltozik. Ez a tény Magyarországon, ahol az átlagember tizenéves autót próbál üzemben tartani a rossz utakon, még eléggé utópisztikusnak tűnhet.

Az elektromos autózás ugyan csak a járművek hangját tünteti el, de ettől függetlenül átalakítja az egész autóipart is. Mivel ezek az autók jóval kevesebb alkatrészből állnak, a felügyeletük, programjaik frissítése megoldható a távolból is, ez máris mutatja, hogy az előállításukhoz, az értékesítésükhöz és a későbbi karbantartásukhoz is jóval kevesebb dolgozóra lesz szükség. Ez a téma azért érzékeny pont, mert Európában 12 millió ember él így vagy úgy az autóiparból, ezért a villanyautó forradalomnak sokrétű a társadalomra gyakorolt hatása.

Az önvezető autók is legalább ilyen széles körben fejti ki a hatásukat. Tömeges elterjedésükkel nem csak a balesetek fognak csökkenni, hanem az időseknek, mozgásukban korlátozottaknak egy új világ nyílik meg. Eddig elérhetetlen helyváltoztatási lehetőségeik lesznek.

onvezet2

Az önvezető autók hatása lesz az is, hogy az autóvezetés a jövőben hobbivá válhat, kivesző képesség lehet, mert nem lesz rá szükség a mindennapokban. Az átalakuló világ része, hogy aki mostanság tervez hosszú karriert kamionosként, taxisként vagy buszosként, az ne tervezzen előre több évtizedre szóló, biztos pályát, mint az édesapja vagy a nagyapja. Az autó szerepe is átalakul, inkább kisebb méretű közösségi térré válik, amelyben az utazás alatt lehet beszélgetni, netezni, filmet nézni és olvasni, mert a vezetésre nem kell figyelni.

Az önvezetéshez szorosan kapcsolódik a mesterséges intelligencia kutatása. Ez lesz a különféle radarok, lézerek, érzékelők mellett a kulcsa a teljesen önvezető autóknak. Ezért vásárolnak fel pár éves start-up cégeket vagy társulnak velük olyan cégóriások, mint a Toyota, Honda és a VW. A Tesla is élen jár a szuper sebességű mesterséges agyak fejlesztésében, de a Google, Intel és más tech cégek is szeretnék bővíteni a piacukat az autós területen. Mivel ez a mesterséges intelligencia lesz a megoldás a robotoktól kezdve sok mindennek, pl. az önvezető autóknak, ezért igyekszik a fejlesztésekkel minden gyár. A lemaradásnak súlyos következményei lesznek, ha ezen a téren elcsúsznak, akkor gyorsan csődbe mehetnek vagy egyszerű összeszerelőként élhetnek tovább. A magyarban MI néven rövidített technológiának természetesen vannak veszélyei is, mint mindennek. Most még elég nehéz felmérni, hogy a társadalomban mely munkákat tudja majd kiváltani, de elég csak megnézni a tudományos-fantasztikus filmeket. Az biztos, hogy a telefonos ügyfélszolgálatosként viszont fogjuk látni az MI-t.

Ha az önvezető autók és az elektromos hajtás párosa meg lesz tűzdelve az egymással kommunikáló autókkal, az sokat javít majd a közlekedésen. Ez a három dolog, ha kombinálva lesz az autó megosztással, a taxizással, akkor a tömegközlekedésben is radikális változások állnak majd be. Elég csak megemlíteni az Uber és a Volvo kezdeményezését, amely a sofőr nélküli taxi szolgálatra irányul.

Az autó birtoklása a mostani fiataloknál már kevésbé trendi dolognak számít, főleg Nyugat-Európában. Ez az irányvonal valószínűleg tovább fog erősödni, ha a korábban említett új közlekedési formák teret nyernek.

Benedek Attila
autós szak-újságíró