Veterán ígéret

veteran1

Elnézve a banki kamatokat, érdemes másfele is nézelődnie a megtakarításait fialtatni akarónak. Az idős autók jó pár éve már a befektetők célkeresztjébe kerültek, oka, hogy egy felmérés szerint, a régi sportautók ára tíz év alatt 476 százalékot emelkedett.

Nem eszik azért olyan forrón a kását, az említett folyamatos áremelkedés csak felső régióban történt. Mielőtt valaki belevágna az élete üzletébe, jó tudni, hogy a fent említett ligában, az autók gyakran több milliárd forintért cserélnek gazdát. Itt ritka Ferrarik, Ford GT-k és néhány példányos masinák találhatók, az alattuk lévő osztályban találni pár száz millióért eredeti Ford Mustang Shelby kiviteleket. A felfelé kúszó árak miatt érdemes beruházni néhány frissebb, de inkább régebbi szuper-sportkocsiba, amely korának a legdrágább és leggyorsabb példánya volt. Az általános gyakorlat régen az volt, hogy aki időben lépett és vásárolt csúcs Ferrarit vagy más csodamasinát, majd pihentette pár évet, az busás felárért eladhatta. Ez a pénzkereseti lehetőség a jelenlegi hibrid csúcsautókkal megszűnni látszik, mert az űrhajó bonyolultságú, kényes kocsikat rendkívül drága javíttatni. Ez viszi le sokuk árát.

veteran2

Az elsőre szimpatikusnak tűnő veteránozás, sportautózás azért nem ennyire egyszerű, megfelelő garázs, felszerelés, szállítóeszköz, hozzáértés kell hozzá, és akkor még az autó biztosítási tételeiről nem is beszéltünk. Ha a pénze megvan a tulajdonosnak, akkor a felújítást rábízhatja az adott gyár veterános részlegére, melynél két dologban biztos lehet: sokba fog kerülni, de a munka gyári alkatrészekkel, jó minőségben fog elkészülni. Ezen felül még egy papírt is kap arról, hogy a teljes körű felújítást a gyár végezte. Ennek olyankor van nagy előnye, mikor belebotlik a valaki az Elvis Presley által használt BMW 507-be, aminek rendbetételét még filmen is dokumentálták.

Az átlagember veteránozása másként zajlik és jóval több csapdával tarkított, ez a terület sokáig – talán úgy 2000-ig – egy csapat megszállott hobbija volt. Ezek voltak azok a fazonok, akik járták a vidéket, felkutatták a kertekben, pajtákban lévő roncsokat, majd megvették őket.

veteran3

A munka ezután következett: a teljes szétszedést követően elkezdődött a pótalkatrészek utáni hajsza, közben ment a restaurálás. Itt az idő teljesen másként működik, ez az időszak, amikor az évek úgy telnek el a garázsban lévő autónál, hogy mintha az óra tripla sebességgel járna. Előfordulnak olyan elhúzódó projektek is, ahol a munka kezdetén kisiskolás gyerek már a középiskolába jár... A felújítás azért lassú, mert a megérkezett alkatrészek pl. nem ahhoz a típushoz valók, elfogy a pénz, vagy a nagy nehezen összeállt autó működőképesnek látszik, de a motornak nincs ereje, elmegy a gyújtás.

A saját magunk által végzett veterános életérzést, az előbb leírt életképpel lehet jól bemutatni. Ez az munka, amit elég nehéz csak a haszonért csinálni. A munkát jól elvégző lakatos, kárpitos, motor specialista keresése, pedig még nehezebb, mint jó szerelőt találni a családi autóhoz.

Az alternatív befektetések közé sorolt veteránozás egy lájtosabb, kevésbé szakértőként végezhető módja a youngtimerezés. Ez nem a bonyolult technikájú, könnyen rozsdásodó veteránokat veszi célba, hanem csak a nyolcvanas évekig megy vissza az időben, ahol még azért rohadtak az autók, viszont a technikájuk jóval megbízhatóbb volt. Ezeket lehet még használni a mindennapokban mert elég üzembiztosak és még üzletelni is lehet velük.

Ha valakinek felkeltettük az érdeklődését a téma iránt, akkor első lépésként szerezzen be információkat. Már itthon is elég sok szakújság, weboldal foglalkozik a területtel, a külföldi szakirodalom pedig kimeríthetetlen. Ez az első lépés, majd nézze meg a pénzügyeit, szakértelmét, felszereléseit és vágjon bele, szerelemből könnyebben fog menni, mintha csak az elérhető nyereség van a szeme előtt.

Benedek Attila
autós szak-újságíró